lauantai 16. huhtikuuta 2016

18., 25. ja 28.4. Terveys ja hyvinvointi

Paikka: Terveys ja hyvinvointi -huone

Tällä viikolla keskustelemme terveydestä ja hyvinvoinnista. Voit ennalta miettiä, millaisia terveysvinkkejä sinulla on. Miten pysyt terveenä, miten hoidat terveyttäsi? Millainen on hyvä / terve elämä sinun mielestäsi? Millaisia haasteita nykyaika asettaa terveydelle ja hyvinvoinnille? Miten hoidat fyysistä kuntoasi? Entä miten rentoudut? Miten virkistäydyt? Esittele oma käsityksesi ja ajatuksisi!





Milloin olit viimeksi sairas?
Millaisia sairauksia on lapsilla usein?
Entä aikuisilla?
Mitkä sairaudet ovat tyypillisiä Suomessa?
Entä sinun kotimaassa?
Miksi?
Mikä on tyypillinen sairaus sinulla?
Mitä teet tavallisesti, että sinusta ei tulisi sairas (anna vinkkejä :))?
Millaista on terve elämä?
Millainen on terveydenhuollon systeemi Suomessa / Venäjällä?

***

Mitä hyvinvointi sinulle merkitsee?
Mitä asioita se sisältää?
Miten pysyt terveenä, miten hoidat terveyttäsi?
Millainen on hyvä / terve elämä sinun mielestäsi?
Millaisia haasteita nykyaika asettaa terveydelle ja hyvinvoinnille?
Miten hoidat fyysistä kuntoasi?
Entä miten rentoudut?
Miten virkistäydyt?
Esittele oma käsityksesi ja ajatuksiasi!

Orientointia hygieniatestiin (selkokielellä)
Testejä
Hygieniaosaaminen,malleja
Hygieniaosaaminen, malleja
Mallitesti




Terve elämä
30 asiaa, jota ei kannata tehdä itselleen 



Mene lääkäriin!
Auta minua! Mitä sanot minulle, kun...
1. Minulla on kova nälkä.
2. Minulla on hammas kipeä.
3. Minulla on rakko jalassa.
4. Minulla ei ole rahaa mennä erikoislääkärille.
5. Minun käsi on murtunut.
6. Minun lääke (mikä?) on loppu.
7. Minulla on kylmä.
8. Minä olen tosi väsynyt.
9. Minä en jaksa tehdä työtä.
10. Minulla on lääkäri kello 12.
11. Minulla on aina kuuma.
13. Minulla on pissahätä.
14. Minulla on stressi.
Keksi lisää terveysongelmia...:)

Hätätilanteita
Ensiapu selkokielellä

Videoita

Ajanvaraus lääkärille (yki)
Esimerkki
Ruiskuja ja juttuja

Haastattele paria:
Oireet 1
Oireet 2
Roolileikki
Dialogi 

Sanastoa
Sanastoa 2
Mitä teen, kun...?

Ajanvaraus
Dialogi
Hammaslääkäri  

Miten hoidat suun terveyttä?
Kuinka usein käyt hammaslääkärissä?
Millainen on hyvä hammaslääkäri?
Millaisia ovat sinun parhaat ja pahimmat hammaslääkärikokemukset :)?







Asiointia lääkärissä (YLE) 
Kuuntele ja lue teksti Sairaalassa 

Kysymyksiä

Terveyskirjasto



Harjoituksia:

Objekti
Objektin teoriaa (PDF)
Objekti, kuvia ja kartta (PDF)
Objektikuvia (linkki, Marjan piirrokset)
Harjoituksia (linkki, paljon treenejä)
Harjoitus tekee mestarin s. 200-228
Ratkaisut


IMPERATIIVI
Tehtävä 1. Kirjoita käskylause.
Tehtävä 2. Muuta nesessiivi käskylauseeksi.
Tehtävä 3
Tehtävä 4

IHMINEN
Tehtävä 1. Sanaristikko
Tehtävä 2. Mikä kehonosa?
Tehtävä 3. Yhdistä kuva ja kehonosa.
Tehtävä 4. Yhdistä kuva ja kehonosa.
Tehtävä 5. Yhdistä kuva ja kehonosa.
Tehtävä 6. Kirjoita kehonosan nimi.


Tehtävä 7 (sanasto, klikkaa sanaa ja kuuntele)

LÄÄKÄRI
Tehtävä 1
Tehtävä 2
Tehtävä 3
Tehtävä 4 (luetun ymmärtäminen)

Potilashuone

+ Kielisilta

Ammattilaiselle / ylimmän tason tehtäviä:
Päivä sairaanhoitajana
Digimummo
Ambulanssi
Kuntoutuminen
Suomen kansansairaudet

Koppi-hankkeen harjoitukset
Spiraali-hankkeen harjoituksia
Spiraali-hankkeen videoita (hoitotyön käsitteitä)

Duuniin-materiaali
Hoidokki-sanasto 

HYGIENIAPASSI
hygieniapassi-kuva
Anniskelupassit  (laita kaupunki + kieliHygieniapassitesti-info
Hygieniaosaamista (Koti Suomessa)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti